Tuesday, September 8, 2009

Jambori Amal Johor 2009

Hampir 3 minggu yg lepas, penyertaan aku dalam siri Jambori Amal Johor 2009 (JAJ 09) telah memberi seribu kemanisan dalam hidup berjemaah yang tidak mungkin akan ku lupakan sampai bila-bila. Susur galur program yang bersifat 'jemaah' diterapkan dalam program memberi rangsangan kepada peserta 'janggal' seperti aku membuat ia begitu berharga. Mengimbas kembali suasana program sewaktu aku berada di pentas universiti yang 'terkenal' di Selangor menampakkan perbezaan yang ketara jika dibandingkan suasana program yang dilakasanakan oleh pihak penganjur JAJ 09 yang dikelola sepenuhnya oleh AJK Dewan Pemuda Johor dan Unit Amal...



Ungkapan mudah kepada penilaian aku untuk JAJ 09..."two thumbs up"..susunan program yang melibatkan peserta dari lebih 10 kawasan di Johor dan lingkungan peserta berumur antara 12 sehingga 45 tahun menyebabkan pengalaman yang ditimba dalam program ini menjadi lebih menarik kerana aku sendiri dapat melihat 'pe'el' atau ragam pemuda-pemuda yang bernalurikan darah perjuangan ini bergerak dalam satu jemaah yang kuat.

Di universiti dulu, aku yang menyertai barisan Sekretariat Rakan Muda (SRM) dibawah naungan Kem. Belia dan Sukan sebagai salah seorang anggota jawatankuasa, merasai suasana bekerja dalam keadaan yang mewah dan serba lengkap. Pabila aku menjejakkan kaki ke dalam program JAJ 09 ini, kelainan begitu dirasai kerana walaupun suasananya yang serba kekurangan, program ini memberi imput yang berkesan kepada sebilangan peserta.



Aku akan postkan cerita2 menarik sepanjang program ini berlangsung dalam post yang akan datang. Kesibukan persiapan untuk bergerak ke Dublin terpaksa di dahulukan...Salam....






No comments:

Post a Comment