Monday, November 9, 2009

Secebis Hadiah Dari Tuhan

Allah menghantar ayam rendang di Malam Malaysia, sebagai hidayah untuk beliau bertemu dengan dirinya semula. Malam yang penuh maksiat dan kemungkaran itu, manusia lain mendapat dosa, tetapi Uncle Salim disentuh hidayah Tuhan yang Maha Esa.

Sebuah cerita yang baru digarap dari ruangan blog kegemaran aku, saifulislam.com. Kisah yang menceritakan bagaimana Uncle Salim, seorg rakyat Malaysia yang bermustautin di negara org, mendapat hidayah dalam meneliti nilai-nilai Islam yang lama sudah di tinggalkan.

Secara sinopsis mudahnyanya, ditengah2 sebuah pesta rakyat Malaysia, Allah menghantar sepinggan rendang, utk 'mengetuk' minda Uncle Salim, mencari Allah yang satu.Allahuakbar! sepinggan rendang?? Hendak diukur melalui pandangan mata dan akal yang kasar, apa sahaja yang boleh dibuat oleh sepinggan rendang itu, jika hendak dikaitkan dengan Hidayah Allah yang luas.

Menyesuluri kisah yang dikarang oleh Ustaz Hazrizal, atau lebih mesra di kenali sebagai Abu Saif mengenai perjalanan nya berceramah di Oxford membuat aku lebih menghargai hari yang mendatang, sebelum persediaan utk bertemu dengan Tuhan Penilai Yang Agung itu. Harapannya, utk menilai hidayah itu bukan lah sesuatu yang susah, tetapi utk mendpatkan hidayah Allah itu yang menjadi persoalan utk setiap hati yang ingin rapat pada-Nya. Ya,dapatkanlah hidayah-Nya. Kejarlah yang itu dulu.

TODAY IS A GIFT.....

No comments:

Post a Comment