Friday, December 4, 2009

Untuk Diri Sendiri

Lagi 20 minit sebelum melangkah ke kelas TAx..

"Semua org harap Kerajaan BN menang kt Kelantan, sekurang-kurangnya ada entertainment skit...."

Kata-kata kawan biasa yang menetap sebumbung dengan aku di Dublin.

Dalam hati aku terdetik "hmmm, patutla ko camtu...."
tapi dalam masa yg sama, kata-katanya seperti terngiang-ngiang sehingga menyebabkna aku tak lena memejamkan mata pada hari itu. Seperti sesuatu menganggu emosi, minda dan bayangan. Entah kenapa.

Ada benar kah kata-katanya? Atau aku sendiri berasa terlalu emosi apabila idol aku di pertikaikan kemampuan nya.

Mungkin lena ku pada malam itu perlu diselitkan sedikit dengan munajat kepada-Nya agar aku lebih rasional mengawal emosi walaupun keadaan suhu yang agak menggigit tulang putih ku pada malam tersebut.

Aku menilai kembali diriku, hidup bersama-sama dengan mereka yang tidak faham secara keseluruhan tentang iman, perhambaan diri kepada tuhan, kepimpinan yang berlandaskan islam...Ya, mungkin...hanya utk mengubat emosi setelah mendengar kata-kata 'dia'...

Aku bersyukur, ibu bapa aku memberi pendidikan yang mendalam tentang beragama.
Aku bersyukur, diberi hidayah tatkala berada di bumi yang asing.
Aku bersyukur, hidup bersama-sama mereka yang jahil, agar dapat menilai tentang buruknya kejahilan.

Dan aku bersyukur, kerana 'dia', kawan biasa, telah menunjukkan aku tentang jahilnya dunia kini......

Dunia, jauhkan aku dari dirimu......


No comments:

Post a Comment